Aprīļa pieturzīmes

Būs pagājis mēnesis, kopš atsāku grāmatu pierakstus. Pa šo laiku esmu atklājusi jaukus grāmatu lasītāju blogus un sataisījusi garumgaru sarakstu iekš Goodreads.com ar grāmatām, ko gribētu izlasīt. Turpat arī izmisīgi cenšos atcerēties grāmatas, ko esmu lasījusi bērnībā un pirms bloga uzsākšanas. Man bērnībā bija burtnīca, kur pierakstīju izlasītās grāmatas, bet tā sen pazaudēta… Jo vairāk lasu, jo garāks stiepjas lasāmo grāmatu saraksts.

Nesen aizgāju uz bibliotēku cerībā paņemt lasīšanai “Silva rerum”. Grāmatu ne tik vien nedabūju, bet jauno grāmatu plauktos pa gadu nekas īpaši nebija mainījies. Vai Valmieras bibliotēkai nav naudas jaunām grāmatām? Muļķības. Bibliotēkas mājas lapā konstatēju, ka katru mēnesi tiek iegādāts prāvs skaits jaunu grāmatu. Nu labi, acīmredzot fantasy bija jāmeklē bērnu nodaļā. Par pārējām atliek domāt, ka valmierieši cītīgi lasa. Un tad es aizdomājos, ka būtu ar mieru par nelielu samaksu iznomāt no bibliotēkas grāmatas elektroniskā formātā. Vai nevar failu uztaisīt tā, ka vari to iznomāt uz noteiktu laiku vairākiem cilvēkiem vienlaikus? Bibliotēkām nevajadzētu pirkt drukātās grāmatas vairākos eksemplāros un es kā lasītājs varētu dabūt grāmatu kad vēlos par pievilcīgāku samaksu nekā, ja pirktu e-grāmatnīcā.

Varbūt mana doma ir tīri reāla. Žurnāla Ir #12 bija intervija ar programmas “Globālā bibliotēka” pārstāvi Deboru Džeikobsu. Cita starpā viņa minēja, ka Amazon.com ļauj bibliotēkām abonēt viņu servisu. Lasītājam vairs nav jāpērk no Amazon e-grāmatas par pilnu samaksu, jo var lejuplādēt bibliotēkā uz noteiktu laiku. Mazliet pameklējot, atradu informāciju, ka grāmatas pieejamas Kindle lietotājiem un pagaidām šo servisu piedāvā ASV bibliotēkas.

Vispār intervija ar Džeikobsu bija interesanta. Viņa arī norādīja uz lauku bibliotēku lielo lomu vietējās sabiedrības dzīvē. Bibliotēkas vairs nav tikai grāmatas, tā ir saikne ar ārpasauli, modernās tehnoloģijas, informācija un dažādi pakalpojumi. Piemēram Jērcēnos bibliotēkā aug eksotiski telpaugi un ir veļas mašīna, lai drēbes varētu izmazgāt tie, kam mājās nav tādu iespēju. Man tā šķiet brīnišķīga ideja un prieks par cilvēkiem, kuri domā ārpus rāmjiem.

Interesanta bija arī intervija ar jauno dzejnieci un skolotāju Ivetu Ratinīku Ir #14 par lasīšanu skolās un par mūsu literātiem:

 Mūžīgie prozaiķi-čīkstētāji. Tāpēc man arī tā mūsu rakstnieču proza īsti ne… Viņas atražo nervozās sievietes tipu. Raksta par mūžīgajām neveiksminiecēm, moceklēm. Ļoti laba valoda, jā, bet tā histēriski polifoniskā struktūra, samudžinātais stils.

Tas tik ļoti sasaucas ar pēdējā laika literātu čīkstēšanu cik viņiem grūti un kā neviens viņus neatbalsta. Un ne jau tikai literāti čīkst, visi čīkst. Loģiski, ka negribas lasīt neko tādu. Nesen lasīju dažādu rakstnieku padomus par rakstīšanu un viens ieteica paralēli rakstīšanai strādāt kādu vienkāršo cilvēku darbu, lai nezaudētu saikni ar realitāti. Starp citu, ik pa laikam pavīd ziņa, ka Latvijā cilvēki lasa daudz un aizgūtnēm. Un gan Džeikobsa, gan Ratinīka izsaka domu: nav tik svarīgi ko, galvenais – lai vispār lasa. Par nebeidzamo tēmu “neviens nelasa/ visi lasa e-grāmatas” kārtējais raksts:

Lai arī kādas nebūtu drukāto grāmatu priekšrocības, tās nevar novērst neizbēgamo. Jo problēma ir nevis medijā, bet gan cilvēku paradumu izmaiņās. Mēs negribam lasīt, mēs gribam pārlūkot. Un elektroniskās grāmatas savā vieglumā, neobligātumā un ātrumā to piedāvā daudz lielākā mērā, nekā kilogramīgs “Annas Kareņinas” sējums. Lasot to pašu “Annu Kareņinu” elektroniskajā lasītājā, es varu bez sirdsapziņas pārmetumiem pārmesties uz Tolstoja biogrāfiju, tad nogurt un pašķirstīt kādu žurnālu, un to visu darīt, piemēram, braucot vilcienā.

Vēl piefiksēju:

  • izdevniecība The White Book ziņo, ka Dž. Mārtina sāgas “Dziesma par ledu un uguni” (A Song of Ice and Fire) otrā grāmata “Karaļu cīņa” (A Clash of Kings) latviski tiks izdota š.g. 14. maijā. Kopumā Mārtins sāgai plāno 7 grāmatas. Pagaidām izdotas piecas.
  • Tikko arī sākusies “Troņu spēles” otrā sezona (pēc otrās grāmatas motīviem). Pundura Tairona (es gan esmu pieradusi pie krieviskās versijas Tirions) lomas tēlotājs Pīters Dinklidžs esot parakstījis līgumu par vismaz 6 sezonām. Tātad a) Taironu tik drīz nenogalēs, b) izskatās, ka uzņems visu sāgu, kas patīkami tiem, kuri baidās no biezajām grāmatām.
  • tiem, kas grib lasīt labu fantastiku latviski un iepriekšējo izdevumu nedabūja, The White Book piedāvās Orsona S. Kārda Endera spēle. Nav gluži mans lauciņš….[upd] Grāmata iznākusi 17.04.2012.
  • marta beigās nosauca Latvijas literatūras gada balvas nominantus.  Balvu ieguvēji četrās nominācijās tiks paziņoti 26. aprīlī. [upd] Doronike smuki uzrakstījusi par nominācijām un uzvarētājiem
  • aprīļa sākumā tika nominētas skaistākās grāmatas Zelta ābele 2011. Es šai balvai īsti jēgu neredzu, bet noteiktās aprindās tā droši vien ir nozīmīga un attīstību rosinoša. Cita starpā žūrija norādīja, ka “krīzes laikā grāmatniecība attīrās no mazvērtīgas literatūras”. Kāds cits varētu oponēt, ka tagad vairāk drukā to, kam varētu būt komerciāli panākumi. Kas ne vienmēr nozīmē ne-mazvērtīgu literatūru….
  • beidzot divas mūsu rakstnieces literatūru apvienojušas ar ēst gatavošanu: Nora Ikstena sarakstījusi gaišu un dzīvespriecīgu “Dzīves priecīgais vakarēdiens”, savukārt Gundega Repše savus šerpos vērojumus par cilvēkiem un ēdienu apkopojusi “Rakstnieku pavārgrāmatā”. Ikstenas grāmatā var atrast grilētus jūras asarus Gundara Āboliņa gaumē, savukārt Repše piedāvā Andra Kolberga jēlas maltās gaļas piramīdas ar nevārītu olas dzeltenumu vidū. Kas līdzīgs varētu būt manis nesen lasītā Marka Krika “Kafkas zupa“. Kāpēc šīs divas grāmatas pieminu? Jo man ļoti simpatizēja “Kafkas zupa” un prieks, ka kas līdzīgs tagad ir mums pašiem.
  • blogos aprīlis tāds kā Stīvena Kinga mēnesis:
  1. Lasītāja par The Talisman un Lisey`s Story,
  2. Dainis par Mizerija,
  3. Doronike par Bēgošais cilvēks,
  4. Ilze par Zvēru kapiņi. Vai kādu palaidu garām? Vajadzēs man ar` Kingam pieķerties he, he, he…
  5. [upd 1] Arī Asmo uzrakstījis par Kingu – UR. Vēl arī par The Wind Through the Keyhole un The Dark Tower I: The Gunslinger
  6. [upd 2] Nav miera ar to Kingu. Laura Dreiže par Mobilais (Cell) “Digitālais Vārds” 35. – 36.lpp. Vispār ejiet un izlasiet visu žurnālu, tas ir lielisks un vēl viens aprīļa jaunums!
  7. [upd 3] es par The Plant un četriem īsiem stāstiem.

Nu gan aizrunājos aizrakstījos. Ceru, ka par citātiem mani neviens “krustā nesitīs”. Atsauces it kā ir…. Laiks lasīt! Man padomā maiju sev noteikt par Dikensa mēnesi….

10 thoughts on “Aprīļa pieturzīmes

  1. Cerams, ka “Endera spēle” būs no jauna izrediģēta. Bet vispār tas nav arī mans lauciņš.
    Dikensa mēnesis — tas ir ļoti godājami, es nepavilktu. Laikam esmu izlasījusi tikai “Oliveru Tvistu”.
    ASV bibliotēkām ik pa laikam e-grāmatu izsniegšana sagādā dažādas grūtības. Izdevniecības sadomā prasīt bargu naudu par bibliotēku eksemplāriem un/vai pirkt jaunu grāmatu pēc kādām 30 izsniegšanas reizēm. Turklāt e-grāmatu var izsniegt tikai vienam klientam uzreiz, gluži tāpat kā parasto, un ASV tas notiek tikai ar vienas kompānijas starpniecību, kas neķēpājas ar mazajām izdevniecībām. Monopols.

    Like

    • Es saprotu, ka e-grāmatu noma bibliotēkās pagaidām ir tāls sapnis un visu nosaka nauda, bet sapņot nav liegts🙂
      No Dikensa ceru pavilkt kādas 2 grāmatas tai mēnesī. Visu laiku esmu atlikusi un atlikusi viņa lasīšanu. Redzēs, kas sanāks.

      Like

  2. Protams, ka palaidi garām🙂 Es uzrakstīju par Kings stāstiņu veltītu Amazon Kindle, Bet pēc tava raksta. Un pieķeries gan kingam, tad būs īsts Kinga mēnesis.

    Tad jau būs “Endera spēle” jāiegādājās, skatos, ka to tulkojis kāds man attāls radinieks.

    Jā nebūtu slikti, ja Kindle grāmatu noma tiktu līdz latvijai. Lai gan, ja tu esi Amazon Prime klients 80 USD gadā, tad tu to vari darīt jau tagad par “velti”. Diemžēl tev ir pieejama tikai viena grāmata mēnesī.

    Like

  3. Ratinīkas intervija bija ļoti saturīga, šodien lasīju un priecājos. Īpaši skolotājas domas par mūsdienu mācāmajiem. Arī tas atklātais viedoklis par čīkstētājiem – literatūras skolotājai pateikt, ka Repšes pēdējie darbi ir ieslīgšanas neirozēs, ir diezgan drosmīgi. Bet viedoklis argumentēts.
    Par Troņu spēlēm latviski es varu uzrakstīt tikai @#%^, izcūkā darbu un tad vēl ar to lepojas.
    Tad maijā jālasa Dikenss ;)? Nu labi, es padomāšu.

    Like

    • Jā, par Repši bija labi pateikts. Es visu laiku sev nevarēju noformulēt, kāpēc roka neceļas viņu lasīt🙂
      Ak tad tomēr tulkojums klibo? Žēl gan. Biju cerējusi, ka ar Troņu spēlēm būs labāk kā ar Gredzenu pavēlnieku. Tur bija sarežģītāka valoda kā Mārtinam. Tulkojumu dēļ tik maz ko lasu latviski no nesen izdotā.
      Starp citu, ko sakāt par “Kalnu auku” jauno nosaukumu “Vējainās virsaunes”? Esmu šokēta, ka tā maina nosaukumu. Kas ir virsaunes?

      Like

      • Ja tas ir jauns tulkojums, veco nosaukumu nevarēja paturēt, autortiesības, plaģiāts utt. “Vējainās virsaunes” man tīri labi patīk. Virsaune ir apvidvārds un nozīmē virsotni, galotni. Angliskajā nosaukumā “Wuthering Heights” arī nav vienkārši “windy”, bet ir nesaprotamais apvidvārds “wuthering”, tā ka es teiktu, ka jaunais nosaukums ir tuvāks oriģinālam.
        Es tieši nesen padomāju, ka sen nav lasīta Repše.

        Like

        • Man šķiet, autortiesības sen beigušās. Gutenbergā un citur var mierīgi ņemt un lasīt. Mūžu dzīvo, mūžu mācies jaunus vārdus….Kad daudzus gadus esi dzīvojis ar “Kalnu aukām”, tad jaunais nosaukums liekas tikpat svešs kā mēģinājumi latviskot datorterminus😀

          Like

          • Tulkotājas Helgas Ginteres autortiesības.
            Tas tiesa, “Kalnu aukas” jau ir iesēdušās kaulos, bet, ja pamēģina distancēties, “Vējainās virsaunes” izklausās pēc ļoti poētiska mājvārda.

            Like

Komentēt

