Savvaļas roze. Airisa Mērdoka

Pirmo reizi publicēta 1962. gadā, 304 lpp. Latviski izdota 2007.gadā Zvaigzne ABC, 318 lpp.

Sievas Fanijas bērēs Hjū pamana bijušo mīļāko Emmu un jūtas (patiesas vai iedomātas) atkal pamostas. Savukārt uz Hjū cerības liek Mildreda, Hjū drauga sieva un labdabīga intrigante. Rendls, Hjū dēls, arī meklē mierinājumu ārpus ģimenes un atrod to Emmas kompanjonē Lindsijā. Savukārt Rendla sievu Ennu slepeni mīl Mildredas brālis Fēlikss…. Ir vēl citi nosacīti pāri un attiecību līkloči. Un pa vidam milzu rožu dārzs. Deviņu varoņu attiecības pakāpeniski aizvien vairāk samudžinās. Katrs no viņiem meklē mīlestību, piedzīvo dvēseles svārstības – šaubas, kaislības, ilūzijas un vilšanās.

Grāmatas valoda plūst lēni, varoņi savā “nepareizībā” ir tik reāli, ka reizēm pat sāk kaitināt. Teiksim Enna, kura sevi visu laiku noliedz, neko neatļaujas, nedomā un pa īstam nedzīvo. Kad viņai beidzot ir iespēja izvēlēties to, ko viņa grib, viņa saputrojas pārprastās emocijās, pienākuma apziņā un nav pietiekoši egoistiska, lai spertu izšķirošo soli. Tā viņa iet caur dzīvi pelēka un nekāda. Atliek vien pabrīnīties, ko viņā saskata vīrieši.

Piepildīti un nepiepildīti sapņi. Reizēm tomēr sapņus labāk atstāt tur, kur tie ir. Lai cik pelēka būtu Enna, tomēr domāju,ka Rendls nākotnē nožēlotu savu “mešanos dzīvē” ar Lindsiju. Vai varbūt pirmā to nožēlotu Lindsija…. Kamēr viņu attiecības bija  stipri ierobežotas un gandrīz neiespējamas, viņi abi dzīvoja ilūzijās viens par otru. Bet kā zināms, iedomātais bieži nesakrīt ar īstenību.

Beigās, Ennas un Rendla meitas Mirandas teiktais: To, kas nevar lidot, labāk nogalināt. Labāk būt mirušam, nekā rāpot. (Mans brīvs tulkojums no krievu valodas, jo grāmatu lasīju krieviski.) Miranda vispār ir ļoti interesants tēls, negribu par viņu neko sīkāk stāstīt, lai neatklātu ļoti nozīmīgu romāna intrigu.

Šī bija mana pirmā iepazīšanās ar Airisu Mērdoku. Visnotaļ veiksmīgi. Nav tā, ka par romānu esmu milzīgā sajūsmā, bet man ļoti patika varoņu psiholoģiskie līkloči un attiecību atrisinājums. Domāju, ka Mērdoku lasīšu vēl. Grāmatai lieku 4/5.

3 thoughts on “Savvaļas roze. Airisa Mērdoka

  1. Šo to no Mērdokas esmu lasījusi, man viņa šķiet dozējama, proti, divas grāmatas no vietas nelasītu. Vislabāk laikam patika pirmā iepazītā, vēl padomju laikos izdotā “zem tīkla”. Sen neesmu pārlasījusi, kas zina — patika tāpēc, ka labākā, vai tāpēc, ka lasīju pirmo.

    Like

  2. Lasījusi esmu tikai “Vienradzi”, grāmata nebija izcila, bet man patika. Noteikti lasīšu vēl ko, bet piekrītu Lasītājai- divas Mērdokas grāmatas pēc kārtas man būtu par daudz.
    P.S. Ļoti gaidu atsauksmi par “Fifty Shades of Grey”, pasaulē jau sacelta baigā ažiotāža, gribas izlasīt kādu konkrētu viedokli.

    Like

    • Man izrādās “Vienradzis” stāv mājās plauktā. Ja tā padomā, tad jāpiekrīt tev un Lasītājai. Mērdoka ir intensīva, nospiedoša ja tā var teikt.
      Baidos, ka atsauksme par “Fifty Shades of Grey” būs ļoti subjektīva. Pagaidām varu teikt, ka man ļoti patika, bet mazliet bail rakstīt atsauksmi, jo ar šo grāmatu ir tā: hate it or love it un nav tur jēgas ņemties un analizēt.

      Like

Komentēt

