FaSciFi otrā lekcija: Lewis Carroll

Kursa otrā lekcija par Luisu Kerolu bija aizraujoša. Šis Oksfordas matemātikas pasniedzējs, īstajā vārdā Charles Lutwidge Dodgson (1832 – 1898) bija savāds vīrs: vecpuisis, ļoti kautrīgs, pēc daudziem avotiem – pilnīgi aseksuāls, ļoti mīlēja mazas meitenes, draudzējās ar tām, fotografēja tās (bija nozīmīgs Viktorijas laikmeta fotogrāfs) un izdomāja dažādas puzles un spēles, lai meitenes izklaidētu un izglītotu. Viņš sarakstīja “Alice in Wonderland” (1865) pēc Alice Liddell lūguma un sākotnēji nebija plānots rakstīt arī “Through the Looking-Glass” (1872). Tāpēc “Alise Aizspogulijā” ir nopietnāka (Alise jau ir pieaugusi un vairs nedraudzējas ar Kerolu); daudzi šaha spēlē saskata politiskas līdzības.

Interesantākais no profesora video lekcijām:

  • Alises piedzīvojumi ir pirmā īstā bērnu literatūra;
  • abos stāstos ļoti nozīmīgs motīvs ir cilvēka mirstīgums, jaunība —> vecums un nāve;
  • ļoti daudz vārdu un skaņu spēles, puzles dzejā.
  • Kerols mīlēja spēlēties ar valodu, dažkār bez jēgas, citreiz ar apslēptu jēgu;
  • valodai ir vairāk kā viena nozīme, tāpēc iespējams spēlēties ar vārdiem un teikumu struktūru; bez valodas mēs nesaprotam lietas un to nozīmi (stirna aizbēg no Alises, kad iznāk no bezvārdu meža un atceras, ka ir stirna un tai jābaidās no cilvēkiem);
  • laba bērnu literatūra izmanto produktīvās muļķības, kas liek mums domāt, māca kaut ko;
  • fantāzija nozīmē ņemt stāstu un izmantot fantastisko cik vien daudz iespējams, zinātniskajā fantastikā ir jābūt vismaz vienam fantastikas elementam (citplanētieši, laika kapsula….), tomēr vienmēr katrā fantāzijā ir daļa realitātes, lai varam saprast pamatnoteikumus;
  • bērnu literatūra vienmēr asociējas ar fantastisko;
  • Kerols izmantoja matemātikas un valodas loģiku, to apgriežot otrādi, analizējot, lai veidotu fantastiku.

2 thoughts on “FaSciFi otrā lekcija: Lewis Carroll

  1. Man laikam “Alisē” visvairāk patīk dzejoļi, ko nevar neatcerēties:

    Krēslojās. Slipīgie nāpšļi stirinājās pa zāli,
    Līdz pēdīgi šķita cītari kā zaļi rupuči tālē.

    Kaut kā tā.

    Like

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s