Top 10 Otrdiena: mīļākie autori

toptentuesdayKārtīgam grāmatu lasītājam jautājums par mīļāko grāmatu ir gandrīz neatbildams, pat 10 mīļākās grāmatas nav tik viegli atlasīt. Domājat, ka nosaukt mīļākos autorus ir vieglāk? Jā, es arī tā sākumā domāju. Paņēmu papīru, pildspalvu, ātri uzšņāpu 3 autoru vārdus un… sāku aizdomāties. Vai viena no mīļākajām grāmatām automātiski nodrošina kāda autora vietu arī mīļāko autoru sarakstā? Piemēram, biju sajūsmā par “Pieneņu vīnu”, bet nekādi nevaru Reju Bredberiju pieskaitīt saviem mīļākajiem autoriem, jo “Marsiešu hronikas” un “Fahrenheit 451” atstāja dalītas jūtas. Vai, teiksim, Hārpere Lī ar savu pagaidām vienīgo bestselleru “Kas nogalina lakstīgalu”. Vai viena šedevra dēļ autoru var likt šajā sarakstā?

Pēc ilgām pārdomām (un tāpēc novēloti) šīs otrdienas tēmai atlasīju autorus, kuru darbus esmu gatava lasīt jebkurā laikā.

Top 10 visu laiku mīļākie autori

1. Agata Kristi. Atkal un atkal atgriežos pie detektīvromāniem ar ekscentrisko Erkilu Poaro galvenajā lomā. Pēdējos gados esmu viņu pametusi novārtā, tāpēc šeit atrodamas tikai divu romānu atsauksmes.
2. Lūsija Moda Montgomerija. Bērnībā vairākkārt lasītā grāmatu sērija “Anna no Zaļajiem jumtiem” un viena no manām visu laiku mīļākajām grāmatām “Zilā pils” šo autori stabili ievieto mana topa augšgalā.
3. Nīls Geimens. Gadījums, kad man ļoti patīk viņa stāstnieka talants un personība, pat ja ne katram viņa darbam varu ielikt augstāko novērtējumu: “Amerikāņu dievi”, “Okeāns ielas galā”, “M is for Magic”, stāsti.
4. Ursula K. le Gvina. Būtībā pārsteidzīgi likt viņu sarakstā pēc diviem izlasītiem darbiem – “Tumsas kreisā roka” un “Rakanona planēta”, – bet man ļoti patīk viņas stils un ir sajūta, ka patiks arī visi citi viņas darbi.
5. George R. R. Martin. Esmu nokodusi tikai mazu gabalu no viņa milzīgās A Song of Ice and Fire, bet man patika arī viņa mazāk populārie darbi par Dunku un Eggu un viņam par labu runā tas, ka “A Game of Thrones” pāršķirstīšana ir izvērtusies par pilnvērtīgu pārlasīšanu, tik ļoti autors prot ievilkt lasītāju jau zināmā stāstā.
6. Bils Braisons. Man patīk Braisona kunga humors un spēja milzīgu faktu gūzmu pasniegt ļoti baudāmā veidā. Jā, es skatos uz tevi, masīvā “Mājās. Īsa privātās dzīves vēsture”. Ne visi viņa darbi ir vienlīdz spoži, tomēr esmu gatava tos izlasīt. Bez tam, viņa “Skarbās takas vilinājumu” iesaku visiem pa labi un pa kreisi.
7. Divas Brontē māsas un Džeina Ostina. Mhm, es saprotu, ka šī ir vistīrākā čītošana, bet man patīk visas trīs dāmas. Gan Šarlotes “Džeina Eira”, gan Emīlijas “Kalnu aukas”, gan Džeinas “Lepnums un aizspriedumi” ir vienlīdz labi. Atliek iepazīties ar Annu Brontē.
8. Žils Verns un Aleksandrs Dimā. Ak, grūtā izvēle. Ar šiem kungiem ir tā, ka neesmu lasījusi visu viņu saražoto, tomēr man ir paticis viss līdz šim lasītais. Bez tam Dimā “Grāfs Monte-Kristo” ir viena no manām visvisvismīļākajām grāmatām un Verna “Noslēpumu sala” priecē sirdi gan bērnībā, gan tagad.
9. un 10. vieta lai paliek neaizpildīta. Šeit varētu likt J.R.R. Tolkīnu, jo viņa “Hobits” un “Gredzenu pavēlnieka” triloģija ir lieliski darbi. Varbūt šo vietu ieņems Kristīna Sabaļauskaite, kad pabeigšu lasīt visas “Silva Rerum” daļas, jo viņai ir lielisks stāstnieces talants. Pieminēšanas vērta ir Širlija Džeksone, kuras stils man ļoti patīk (biju sajūsmā par “We Have Always Lived in the Castle” un “The Lottery”, un patika arī “Haunting of Hill House”), bet gribu izlasīt vēl kādu viņas darbu, pirms izlemt līdz galam. Varbūt tur gozēsies Patriks Rotfuss vai kāds cits autors.

Kuriem autoriem jūs esat gatavi lasīt pat iepirkumu sarakstu? 🙂

Viena doma par “Top 10 Otrdiena: mīļākie autori

  1. Burvīgs saraksts – un man pāris vēl atklājami dižgari tajā. Paldies!
    Bet es noteikti lasītu pat iepirkumu sarakstu no Michael Cunningham, Henri Troyat, Hugh Laurie un Henry James un Virginia Woolf and the list goes on…. 🙂
    Starp citu H.L. The Gun Seller – bija tik laba, ka nekādi nevaru sagaidīt, lai viņš pārstāj muzicēt un uzraksta vēl 😉 starp citu priecātos, ja kāds no šīs jaukās kompānijas izlasītu latviski (vai jau ir lasījis, jo šķiet, ka ir tulkots) gribētu zināt, vai tulkojumā ir spēts pārnest lielisko ironisko valodu un jokus 🙂 lai burvīga diena un saule, saule, saule! un laiks pavērst seju pret zilām debesīm (pat ja ar mākoņiem), Signe

    Patīk

    • Tev varētu būt dikti nopietns un intelektuāls saraksts 🙂 Neesmu lasījusi neko no Tava mīļāko autoru saraksta, izņemot vienu Cunningham darbu.
      Paldies, ka padalījies par Hugh Laurie. Baidījos, ka viņš interesants ir tikai Dr. Hausa lomā. Esmu pāris reizes paskatījusies uz viņa grāmatu, bet tagad būs pamudinājums ne tikai paskatīties. Ai, tās zilās debesis tveru cik vien iespējams, jo mūs te vairāk lutina ar pelēkiem mākoņiem.

      Publicējis 1 person

  2. visa tā “mīļāko” padarīšana ir dikti mainīga lieta. Bet pirmie, tie, kurus gribētos iekļaut sarakstā šeit un tagad – Dž.Ērvings, A.Kronins, F.S. Ficdžeralds, Ē.M.Remarks, N.Geimens, Dž.Aberkrombijs, M.Lorenss un I.Ziedonis

    Patīk

  3. Es teiktu, ka mīļākais autors ir tāds, kura darbu pērk uzreiz, tikko ierauga grāmatnīcā, pat nelasot anotācijas un nemeklējot kaut kādus komentārus. Pietiek ar uzvārdu.
    Man tā ir savākusies gandrīz visa Kristi- latviski un krieviski, izņemot lugas un trūkst varbūt dažu stāstu. Bet es vairs neteiktu, ka tagad tā ir mīļākā autore- ar gadiem pārlasot kļūst tā kā drusku garlaicīgi, un filmas vispār nespēju skatīties- totāli garlaicīgi!
    Viss Diks Frensiss- pamatā krieviski, jo latviski tulkots pamaz. Šo turpinātu pirkt bez liekas domāšanas, par laimi (vai nelaimi?) autors jau labākos hipodromos un vairs neko jaunu klāt nepierakstīs. Līdzīgi ar brāļiem Strugackiem- gluži viss laikam vēl nav savākts, bet turpinātu pirkt, ja kas jauns būtu. Bet vairs nafff… Te varētu pievienot vēl vienu otru, teiksim Alisteru Makvīnu, lai gan no viņa arī ne visus darbus paturēju.
    Tagad tā “uz uzvārda” pērku Geimenu, ceru, ka ar laiku neiznāks vilties, kā bija, piemēram, ar Šeldonu un Zimmelu.
    Ieroču tirgoni izlasīju, bija tā neko, bet neteiktu, ka radās vēlme turpmāk grābt ciet jebkuru Loriju, kas parādītos. Ja būs, tad vispirms izlasīšu caur bibliotēku un vēl padomāšu.
    No Brontē iesaku Pilsētiņu- samērā nesen iznāca latviski.
    Skumji, bet nav ko pievienot no latviešu autoriem. Ir daži labi darbi, bet tā, lai būtu viss autors “optom”… Bērnībā gan braši deklarēju, ka “mans mīļākais rakstnieks ir Žanis Grīva”.

    Patīk

      • Jā, Ziedoni varētu, bet arī drīzāk jāskaita mīļākie dzejoļi un epifānijas, nevis viss kopā. Jaunsudrabiņa Baltā- un Zaļā-, Birznieka-Upīša Pastariņa dienas-, Indrānes Lazdu laipa, Zālītes Pieci pirksti, Belševicas Bille … tā pa vienam, pa vienam… Trakākais, ka pārsvarā tiešām negribas sākt lasīt jaunos darbus, lai gan tā noteikti daudz kas nepelnīti paiet garām. Svina garša, piemēram bija tīri tā neko, un tomēr neradās vēlme ņemt “automātā” lasīt visu pārējo sēriju. Droši vien vajadzētu saņemties. Tagad stāvu rindā uz Klūgu mūku, lai gan to faktiski gribēja mamma, ne es 🙂

        Patīk

        • Atviegloti nopūšos, ka ir vēl kāds ar nevēlēšanos ķerties pie jaunajiem darbiem. Protams, šo to esmu lasījusi no Bankovska, Ābeles un vēl dažiem “jaunajiem”, tomēr savā ziņā tie darbi liekas vienveidīgi garlaicīgi savā nopietnībā un pesimismā. Ā, nu vienīgi Joņevs kā baltais zvirbulis izceļas ar “Jelgava 94”, ko silti iesaku. “Klūgu mūku” laikam lasīšu.

          Patīk

          • “Jelgavu” izlasīju, kā nekā par Jelgavu taču!… bet.. nu, nē… droši vien tāpēc, ka tajos gados es sen vairs nebiju “tajos gados” un pat jaunākais brālis vairs nebija. Lai gan viens otrs pieminētais varēja būt pazīstams vai vismaz zināms, īpaši jau basketbolisti. Šķiet, ka pat atceros to slaveno aprakstīto maču 🙂

            Patīk

  4. Man ir ļoti grūti nodalīt mīļākos autorus un mīļākās grāmatas, taču pie sērijas ”ieraugu vārdu un pērku” droši vien varētu pieskaitīt tos pašus N. Geimenu un P. Rotfusu un arīdzan Dž. Grīnu. Nemirstīga vērtība manā plauktā ir Dž. Faulzs un arī M. Feibera jaunās grāmatas pirktu, daudz nedomājot. Lai gan pagaidām esmu lasījusi tikai pa vienam romānam no M. Atvudas un A. Raisas, man šķiet, arī šīs lēdijas ar laiku varētu ieņemt īpašu vietu manā autoru sarakstā.

    Patīk

    • Par Faulzu un Feiberu man ir dalītas jūtas. Faulza “Burvis” ir kļuvis par vienu no manām mīļākajām grāmatām, bet citos tekstos Faulza stils nesajūsmināja. Ar Feiberu ir līdzīgi. Viņa Ziedlapiņas ir manā mīļākajā plauktiņā, bet “Svešā ādā” atstāja šķebinošu iespaidu, lai gan nenoliedzami meistarīgi uzrakstīts. Ja tikšu pie viņa jaunās grāmatas, protams, lasīšu. Droši vien tajā viņš atkal būs pārtapis pilnīgi citā rakstniekā.

      Patīk

  5. Atbalsojums: Latvijas blogāres apskats #46 (13.04.-27.04.).baltais runcis | baltais runcis

Komentēt

Šajā vietnē surogātpasta samazināšanai tiek izmantots Akismet. Uzziniet, kā tiek apstrādāti jūsu komentāru dati.